Schloss Neuschwanstein


På gränsen mellan Tyskland o Österrike. Ett riktigt sago slott! :)
I biljettkön fick man mitt på dagen stå över en halv timme o då är det ännu låg säsong. Upp kunde man gå (tog enligt programbladet 40 min, vi gick på 20 min), med hästkärra o med buss (barnvagn kunde man inte ta med i dom senare). Vi kom nog snabbare upp än dom som tog buss eller häst eftersom man då igen hamnade o köa. 
Slottet kan besökas bara med en guidad tur o när man väl tagit säg upp får man vänta tills den turen man valt startar, de startar typ var 15 min men man måste redan i biljettkön bestämma vilken tur man tar. Alltså man måste veta hur länge det tar för en att gå upp o vi trodde nog det skulle ta längre tid än det gjorde. Så vi fick vänta över en timme utanför slottet men där finns restauranger o en slående utsikt så tiden gick nog snabbt. 






Mycket vackert slott men man fick inte ta bilder inne så inga såna har jag att visa. Romeo var lite besviken när det inte fanns nån tron i tronsalen. Kungen dog tydligen innan de fixat en tron åt honom. 



Värt mödan att klättra upp dit! :) Pojkarnasvagn med registerskyltar är alltid lika populära bland folk. En tant frågade om hon fick fota o andra fotade i smyg när Jani kämpade sig uppför backen med vagnen! :)


Kommentarer

Populära inlägg