Kaffe

Den där härliga drycken som man bara måste ha för att komma i gång varje moron. 
Men borde man egentligen dricka kaffe när man är gravid? 



Rekommendationerna är ju 3 koppar om dagen o det försöker jag nog hålla. Med de två andra slutade jag helt med kaffe under graviditeten o  blev te drickare. Men bara tanken på att behöva dricka te får mig att må dåligt. Vill ha mitt kaffe! O jag slutade med mitt Ed Lemon light drickande åtminstone (gick ju åt 1-2 flaskor om dagen av den drycken, speciellt då när man var hemma med barnen. Det var uppiggande o nått gott som inte innehåll en massa kalorier). 
Börjar man googla saken blir man ju bara förvirrad. Ena forskningen säger att kaffe skadar fostret o en annan nått helt annat. Så vad skall man då tro? 
Så är det ju folks attityder också. När man kommer till serverings bordet så får man höra "Varmt vatten finns i den kannan!" Själv står man redan där o häller upp kaffe o konstaterar "Nej tack, kaffe går nog bra!" O så tittar tanten dömande på en!

Nå jag tänker åtminstone fortsätta dricka lite kaffe varje dag! 

Kommentarer

  1. Jag har inte hört att det ska vara någon fara med kaffe, i måttliga mängder. Kolla de riktiga rekommendationerna från typ Livsmedelsverket som bygget på sammanvägd forskning av oberoende granskare. Skit i alla tyckare på Internet och människor som refererar till enstaka studier för att de vill hävda sin ståndpunkt. Det finns mycket tryckeri om mat och hälsa på nätet tyvärr. (Jag jobbar med nutrition och fysiskt aktivitet på Karolinska Institutet, men mitt område är vuxna icke gravida med funktionsnedsättning. Dock väldigt trött på alla tyckare out there som är ointresserade av vad det totala forskningsläget om saker och ting faktiskt säger.)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror nog jag håller mig till kaffe i små mängder. Så får alla tyckare tycka precis vad de vill! :) Om man lyssnade på alla så skulle man ju få sluta äta det mesta o helst låsa in sig nånstans för att vara på den säkra sidan så länge man är gravid!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg