Moron svammel

Sitter vid köksön i väntan på att kaffet skall bli klart o tittar ut över gården. Första som slår mig är, usch vad vi har smutsiga fönster. Täckta av spindelnät är de också fast jag försökte mig på en snabb putsning för nån dag sen. Man skulle få gå en runda varje vecka om man vill hålla alla näten borta. Men så är det ju bara jag som tittar ut genom våra fönster den här tiden på morgonen. Senare på dagen lyser solen från annat håll o bedrövelsen syns inte så bra! 
Sen var det bären som håller på o blir klara... ser körsbärsträd som lyser fulla av röda bär o likaså rödvinbärs buskar. Körsbären är goda att äta men vad skall man göra av dem, förutom sylt?! Vi har en 10 träd så man hinner inte riktigt äta alla bär! Nöjet eller bedrövelsen, hur man nu ser på saken, med att ha en gammal trädgård är att man inte har behövt plantera nå träd eller buskar själv. Allt fanns färdigt men behövde gallras. Körsbärsträden stod som en djungel o oskojat så har jag säkert tagit bort 50-60 "buskar" därifrån. De första 3-4 åren kom det inga bär alls, men nu när träden fått mera utrymme att växa så svämmar de över av bär. Förra året plockade jag en hel del o gav åt min mommo. Men det finns nog ingen chans att jag hämtar nån stege o börjar klättra omkring i år. Men så har jag aldrig sett så här mycket fåglar på vår gård tidigare heller, så kanske problemet löser sig av sig själv. 
Äppelträdet som annars har givit 7-8 skottkärror med äpplen lyser tomt i år. Undrar om det är nått med i år eller om trädet börjar bli gammalt?! O förstås just i år så skulle jag mycket gärna torka äppel till snacks. En kollega hade med burkar av torkade äpplen till jobbet förra året o det var så gott! Såna hade man nog kunnat göra, om man hade nå äpplen alltså! Vilket vi inte har o behöver därför inte heller torka nå!

Så var kaffet uppdrucket o pojkarna tycks ha vaknat o plockat fram lego! 
Dax att plocka fram frukost åt dem också! 
Skönt med några till såna här slappa mornar innan verkligheten börjar på måndag. Då blir det spännande med skolstart. Åtminstone jag håller på o går sönder av spänning på hur det skall gå för honom...


Kommentarer

Populära inlägg