Lite av båda blir bäst

Det diskuteras en del om abi-exkursionen för tillfället. Nån som varit på ÖN:s abi-helg o inte varit riktigt nöjd skrev förstås en blogg-text om saken. ABIEXKURSION – STUDIEBESÖK ELLER PARTYHELG? En som tyckte att det mest handlade om drickande o mindre om studier. Visst det handlar om drickande, men nog försöker arrangörerna också få in studiedelen i det hela. Men det är ju studeranden som arrangerar helgen o de ger ju bara sin bild av studierna. De varken vet eller behöver veta allt om studiestöd o annat sånt. De är ju bara där för att ge en bild av hur det är att studera i Åbo o om sin egen studieinriktning. 
Man behöver ju inte delta i drickandet om man inte vill eller i hela helgen för den delen. Själv har jag som abiturient deltagit i abi-helgen o sen också varit med o arrangerat ön:s abi-helg två eller tre gånger (minnet sviker här). O vad jag minns åtminstone så var det ingen som tvingade nån o dricka, tvärt om försökte åtminstone vi lite dämpa drickandet under sitzen. Mest dock för att det var mindre problem för oss om de inte blev så fulla. För ingen av arrangörerna tycker det är roligt att städa upp efter diverse misslyckade försök att pricka toan... 
Ahaa, många "fina" minnen dyker upp! He he! 

Nå hur som helst detta blir ingen text för eller emot nånting, bara min synpunkt!
Jag tyckte som abiturient att abi-helgen var super. O hade jag inte åkt på den hade jag kanske aldrig blivit geolog. Tanken var alltid att bli biolog. Så det var typ den ända inriktningen jag åkte till Åbo för att höra om. Men när jag sen efter biologi presentationen stod o funderade på vad jag skall göra nu (ja förutom gå o shoppa), så hörde jag en tjej i grå halare göra reklam för geologi. Ja hon stod o viftade med ett geologi-plakat, men hon lovade inte mycket drickande o vilda fester (åtminstone så minns jag inte att hon sa nått sånt) utan hon lovade Hawaii. Hon hade varit o studerat en tid på Hawaii. Då sa det klick, där vill jag också studera. Gick aldrig på geologi rundturen (gjorde en vän sällskap på litteraturvetenskap istället) men glömde inte vad hon sa o sen blev det geologi som jag sökte in till. Min blivande bäste vän hörde samma o fastnade pga samma sak. Så den tjejen lyckade åtminstone locka två nya studeranden till geologin under abiexkursionen! Nå nå studier på Hawaii blev det inte för nån av oss. Vi åkte till Bergen istället. Hmm, inte riktigt kanske samma sak...

Som studerande var jag som sagt med o ordnade helgen några gånger. Ingen lätt eller alltid ens så rolig uppgift, men vi gjorde vårt bästa. Precis som jag tror att årets styrelse o abi-kommitté också gjorde. Drog geologi presentationen gjorde jag också o mycket dåligt måste jag säga. Vi skulle vara tre om det, så jag hade inte alls förberett mig. Första turen var det ingen som ville höra om geologin så de andra två stack iväg på nått annat i tron om att ingen kommer nu heller. Nå jag fick ju med mig en hel flock, utan att nämna drickandet en ändå gång. 
Presentationen blev en katastrof o tror nog ingen av dessa blev geologer! Men jag gjorde mitt bästa av situationen!

Så abi-helgen är rolig! Min åsikt är att den kan vara båda, studiebesök o partyhelg!

Bara studier under studietiden så kan det gå dåligt. Bara fest så går det dåligt. En bra blandning är bäst! Man behöver den sociala delen också! 

Hoppas abi-helgen ordnas ännu om 10 år när det är dax för min äldsta att bestämma sig om studierna. 

Hade tänkt mig en fin bild från abi-helgen, men nå sånn fanns ju inte. Var inte digi-tider då ännu... Hade bara lyckats få fram kameran i bussen. Så kör med denna nostalgiska bild istället!

Kommentarer

Populära inlägg