Kreta med en 1-åring!

Vår första resa med barn gick i tiderna till Kreta!
Så inget exotiskt resemål, bara Grekland, o ingen liten baby hade vi med heller, utan en 1-åring. Vi började resandet som föräldrar ganska lugnt med andra ord!
Hade nån sagt åt mig när Romeo var 5 månader att nu åker vi till Kuba, så hade jag nog bara skrattat åt dem. Hade jag aldrig gjort! Men nu med tredje barnet o mycket resande där emellan så var det helt naturligt.

Så i maj 2009 när Romeo just fyllt 1 år åkte vi alltså till Rethimnon på Kreta. Ett säkert o lugnt val som den första resan! Bokade resan via Finnmatkat o bodde på ett lägenhetshotell, Blue Star Ibiscos Garden, i en tvåa. En tvåa för 3 personer o i år körde vi med ett rum för 5 personer! :) Bra hotell, bra läge, flera poolområden, bra restaurang med "take away" möjlighet (= middag på balkongen i lugn o ro när ungen sov), parkering för hyrbilen på gården, Bamse mm.

Rethymnon är en charmig liten grekisk småstad! Med en vacker båthamn, smala gränder o ett fort så är den nog en ganska typisk grekisk småstad. Men med ca 30 000 invånare är den ändå Kretas tredje största stad. Rethymnons gamla stad är en av de bäst bevarade på ön o där kan man vandra omkring länge o beundra alla vackra husen. Genom historien har staden styrts av både venetianer och ottomaner, något som man kan se på arkitekturen i den äldre bebyggelsen.
Stadens största sevärdhet är fästningen Fortezza. Den dagen som vi gick upp till den så var den förstås stängd.

Kreta är ju den störst av de Grekiska öarna, så där finns en hel del att se. Vi hyrde bil i tre dagar o körde omkring. Bergigt, mycket slingriga vägar o vackert landskap! Besökte öns största stad Heraklion en dag. Stannade på den vackra stranden i Bali en annan dag. O en dag irrade vi bara på i bergen. Åt en grekisk sallad i en bergs by. Besökte ett kloster på södra kusten. Körde genom en liten ravin. Körde vilse o fick köra tillbaka samma väg som vi kom. Tog en evighet vill jag minnas.

The Koules eller Castello a Mare är ett fort som ligger vid ingången till den gamla hamnen i staden Heraklion. Fortet som byggdes i början av 1500-talet är i mycket gott skick ännu idag o betraktas som en symbol för staden. Har man tur kan man parkera strax intill fortet o därifrån är det enkelt att gå en sväng i staden också. Ingen riktigt liten o vacker stad det här. Utan den största på Kreta o den femte största i Grekland.

Så mycket blev kvar att se... så åker vi hit på nytt så kommer vi åtminstone att gå på vandring genom Samarinravinen. Hade jag velat göra då också, men då kändes det inte aktuellt med en så liten. Idag hade jag kanske tänkt annorlunda. Nått vi också borde ha besökt var Knossos, en bronsålders fyndplats som anses vara Europas äldsta stad. Hade varit jätte intressent.

Lärde mig mycket av den första resan. Flera misstag som jag inte behövt göra om igen. Som att alltid packa flera extra uppsättningar kläder till flygresan åt mig själv också. Spyr ungen så spyr den ju på dig! O Romeo spyr alltid i flyg.  Eller att man inte hinner med allt man tänkt o vill när man har en liten att ta hänsyn till. Man får helt enkelt ta det som det kommer. Men också att det är jätte roligt att resa med sina barn! O det har ju blivit några resor till efter det också!