Svampar under Toscanas sol

Här är det varmt vill jag lova!
Tror vi slog värmerekord inne i bilen igår, 40 grader!
Vägen mellan Livorno o Siena är bara lite på 100km men igår kändes det nog som många 100. Vanligen så blåser det ju kallt när man öppnar bilfönstret men inte denna dag. Svalkade inte alls när man lade ut handen.

Så det var en lättnad när vi körde in på camping Colleverdes gård o kunde stiga ut ur vår bastu. Campingen ligger inne i Siena några km från den historiska gamla staden som räknas till en av de vackraste i Italien. Har länge velat besöka staden o nu var vi här. Fast mina medresenärer var inte lika lyckliga över ännu en gammal stad... "Vi kommer med om du lovar att detta är den sista gamla staden på denna resa!" Ja ja...kanske!

Så idag upptäckte vi Sienas fina, underbara gamla stad. Men det blir ett annat inlägg i senare skede. Igår slängde vi oss i poolen, dock först fick vi vara o köpa badmössor åt oss. För på denna camping o som på så många andra i Italien så får man inte bada utan mössor. Men dom säljer dem vid poolen o i matbutiken här på campingen för 2,50€, så ingen panik.

Svamparna redo att bada!

Campingen, som är den ända i Siena, är väl utmärkt o var därför inte svår att hitta. Man följer bara camping skyltningen. Här finns restaurang, matbutik, pool, poolbar, wifi (4€/dygn o fungerar åtminstone på platserna i närheten av poolen som är wifi område) o bra servicehus. Saftigt pris nog 52€/dygn för vår familj. Men under lågsäsong är detta en ACSI-camping.

In till Siena tar man sig med buss nr. 3 eller 8 som går 100m från campingen o så hamnar man o gå en bit upp till gamla staden. Eller så kan man ta taxi som vi gjorde o stiga av vid Piazza del Campo. Priset från campingen blev 11,75€ på dit vägen o 9,75€ på hemvägen. Bussen hade kostat 1,20€/person typ. Men för knappa 10€ börjar jag inte gå med gnällande barn. Taxi var ett jätte bra alternativ! O lätt var det att hitta en sånn också.

Bra camping o strålande väder, men ikväll rullar vi vidare mot Bled sjön. Vi kommer att starta först på eftermiddagen för det är nog lika varmt idag som igår. Klarar inte av flera bastusträckor!