Svar på 11 frågor






Oj detta hade jag helt missat. Nominerad till Liebster awards av
City Lover Reser bloggen. Skyller på att vi var på resa just då o jag läste knappt nå bloggar alls under den tiden. Men här kommer åtminstone mina svar på frågorna o tack för nomineringen. Jätte roligt!


Vart gick ditt livs första resa? 

Den första resan var ju antagligen till Sverige (vad annars) men när den var kommer jag nog inte ihåg. Det var ju väldigt vanligt att man åkte på kryssningar på den tiden när det ännu gick fler färjor från Österbotten till Umeå o Skellefteå. Så det var antagligen en sånn som var min första resa. Vi bilade en del i både Sverige o Norge när jag var liten, men den första gången jag åkte på charter var med tjejerna när vi gått ut gymnasiet. En vecka på Rodos o den veckan glömmer jag nog aldrig! 


Vilket färdsätt föredrar du och varför? (flyg, tåg, bil, cykel)

Som alla vet så gillar vi ju husbil o reser för det mesta med den under sommaren. Men ibland om man vill komma lite längre bort än Europa så måste man ju flyga. Gillar egentligen inte alls att flyga men det går. Åkte så mycket tåg under studietiden ner till Åbo så om det bara går så väljer jag nått annat sätt att ta mig fram. Kör hellre själv än tar tåg. 




Vilka är dina tre bästa packningstips?

1. Ha med allt du behöver åt barnen om man bara har möjlighet till det. Man slipper så mycket stress när man vet att man har allt o inte behöver ge sig ut o söka barnmat eller bjöijor det första man gör på ett nytt ställe. 

2. Packa åtminstone ett ombyte åt alla i handbaggaget o det man behöver första dagen. Man vet aldrig när nån kastar upp i ditt knä eller om väskorna kommer bort.

3. Det som man kanske kommer att använda, lämnar man hemma! Som träningskläder för min del. Fast jag annars tränar flera dagar i veckan men på resa så blir det bara inte tid över för sånt!



Vilket resmål tycker du att fler borde upptäcka och varför?

Montenegro absolut, det stället föll jag för. Om det blir en caravantrip också nästa sommar så går den antagligen ner dit. Montenegro är som Kroatien men mindre o mindre turister. Vacker natur med fjordar o berg. Fina gamla städer att upptäcka. Ja där fanns mycket som jag gillar helt enkelt!




Ditt knäppaste reseminne?

Ja det händer ju o sker när vi är ute med husbilen så knäppa minnen finns det ju många av. Vi vill ju oftast inte gå så långt o söker oss därför så nära som möjligt med husbilen. Vilket kan resultera i att vi snabbt befinner oss på små, trånga gator mitt inne i nån gamlastad, där man egentligen inte får köra husbil. Inte bara en gång som man fått dra terassmöbler lite åt sidan så att vi kommer förbi! Irrar bort oss gör vi också ofta, men inga större missöden.


Vad är det första du gör när du checkat in på ditt hotellrum?

Om jag reser ensam eller om barnen inte just då behöver nått så är det nog att kolla utsikten o sen rummet överlag. Sen är det troligen redan nån som behöver nått o så är det dax att spränga upp väskorna!



 Vad är det värsta du varit med om under en resa?

Vi har lyckligtvis inte varit med om nått riktigt värsta. Men när vi var i Mexico o jag var gravid med Romeo så fick jag en natt riktigt sjuk mage, krampar kanske egentligen. Så då var jag tvungen att besöka doktorn. Men det visade sig att allt var helt ok o vi fick på samma gång veta att det var en liten pojke i magen. Mycket bra bröllopspresent (vi gifte oss dagen efter)! Men då blev man ju lite skraj. Men inte har det hindrat mig från att resa under mina två senare graviditeter heller. Alla tre har de fått skumpa runt i världen redan i magen!


Vilka tre länder har den godaste maten?

Ja vi äter ju inte ute så ofta under våra resor...pasta o sås tillverkad i husbilen smakar ju samma i alla länder. Men Mexico, Thailand och Italien (pizza, pizza, pizza)!




Om du hade obegränsat med pengar, hur skulle det förändra ditt resande?

Oj det skulle vara härligt, man hade sluppit allt sparande inför varje resa! Om jag hade obegränsat med pengar så skulle jag sluta jobba o bara resa! Då hade man ju kunnat välja o vraka o se precis hela världen! Det vore nått det! Kanske bo en tid här o en tid där! Några månader i en härlig våning mitt bland små gränder i nån fin gammal stad, typ Siena! Nån månad på nå avlägsen strand, typ Seyshellerna eller Bora bora. Bara rest hem för viktiga saker! Ja så hade jag nog levt då!


Vart går din nästa resa?

Om det inte blir nå små resa här emellan (troligen inte) så kommer vår nästa resa att gå till Mauritius i vinter. Vi har nått lite längre planerat, men mera om det senare!



Om du bara fick resa till en enda plats resten av ditt liv, vilken skulle du välja?

En enda plats...det hade jag nog inte klarat av. Gillar egentligen inte att åka till samma ställe på nytt. Finns ju så mycket nytt att se, så varför åka om igen till samma ställe!? Så nej, nån sånn plats kan jag nog inte välja. Kanske finns det en sånn plats där ute, en plats dit också jag vill åka om o om igen till...men ännu har jag inte funnit den isåfall. Får fortsätta leta vidare!



Kommentarer

  1. Intressant läsning! Och Mauritius låter härligt! Där har vi inte varit...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Glömde förstås göra nån egen nominering! Mauritus kommer nog att bli bra! Det skall bli så härligt med en längre paus mitt i vintern.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg