"Mamma vad är det här?"


Nostalgi till max!
Kanalsurffade igår på eftermiddagen o fastnade för en gammal goding! Pekka ja Pätkä! Alltså finsk svart-vit komedi från 1950-talet! Gjorde ett tappert försök att få pojkarna att se det roliga i den...

Nostalgi, eftersom det var dessa filmer som jag tittade på efter skolan i lågstadiet när jag var ensam hemma några timmar. Svart-vita finska filmer! O jo det fanns nog färg-TV redan då, men kanalerna var nog inte så många o Internet med Netflix o sånt fanns ju liksom inte ännu! Så man tittade på det som kom ur TV just då. Visst det fanns VHS-spelare, men de filmer som man hade hade man ju sett ganska många gånger. Så gamla finska filmer var det som snurrade ibland, denna Pekka ja Pätkä var nog en av de snällare filmerna. Vissa finska krigsrelaterade filmer (ja de flesta är ju det, eller så skriker sloss o svär de bara annars) kan ju vara riktigt våldsamma. Inte undra på att jag inte kunde sova om nätterna i den åldern...

Nå hur som helst TV1 verkar sända dessa filmer fortfarande o igår tittade vi på denna. Jag, helt ivrig "Se den här filmen tittade mamma på efter skolan!"


 
 Pojkarna, "På riktigt, mamma!?"

Romeo gjorde ett litet försök att titta, det var ju en komedi trots allt, så ja lite rolig, kanske, tyckte han. "Men varför måste dom göra julgransfötter så där...?" Kevin tittade nog inte ens upp från sin iPad, förutom när han undrade om vi kunde titta på Pettson o Findus istället...  Så kunde konstatera att nej, finsk svart-vit komedi gick inte riktigt hem i dagens ungdom! Jag kunde däremot nog ha tittat...

 
 

Kommentarer

Populära inlägg