Port Louis marknad



Marknaden i huvudstaden hör ju till att besöka o här kan man nog hitta det mesta! Intressant o färggrant är det verkligen! Men vem orkar på riktigt stapla potatisar på så sätt varje dag!?





Här finns en sida för grönsaker, kött o kryddor o en annan för turistskräp. Marknaden skall vara öppen varje dag från 6 på morgonen, men besöker du den en söndag runt 8 på morgonen så finns här knappt nå försäljare alls. Vet inte om det är så varje söndag eller bara under den här varma perioden om året när det är mindre turister i farten. Men en vardag mitt på dagen är det nog folk i farten, men inte då heller på turistskräp sidan. Man fick gå ganska ensam!

Här på marknaden märker man nog genast att det finns ett pris för den lokala befolkningen o så finns det ett turistpris. En sak som i de vanliga affärerna kostar 300 Rs skall de plötsligt ha 2000 Rs för. Men de prutade genast ner priset med 50%, men det var ju ändå många gånger överpris.
Eller ½ kg nånting kostar 40 Rs men vill du köpa 1 kg blir det 160 Rs. Vad? Vem av oss är det som inte kan räkna?! Sen är det ju begränsat hur många väskor som man behöver där det står Diar istället för Dior! Tror jag klarar mig utan!

Sen är det jätte tråkigt att gå omkring när folk nästan sliter i en, "kom o titta", "köp det här" o det här. Gillar inte alls sånt. Börjar de dessutom prata finska eller svenska med mig så är det nog helt kört för dem. Då går jag därifrån!
På klädmarknaden som vi besökte tidigare fick man titta i lugn o ro o där var priserna strax ok. O ingen kunde finska!

Så till marknaden i Port Louis skulle jag bara komma för att titta! Skall man köpa nått så finns det andra ställen.
Matsidan av marknaden den var nog den intressantaste! Här hittar man mängder av exotiska frukter o kryddor.




Det vi köpte köpte vi i butiker utanför marknaden. Betydligt bättre priser o ingen som kastar sig över dig för att få dig o köpa nått.






Kommentarer

Populära inlägg