Reseplaner 2018


"Uusi vuosi uudet kujeet!"
Ja nytt år betyder nya planer och nya äventyr. Jag har en del planer redan, en del färdigt bokat, en del kanske resor och massor av drömmar.





Börjar året med en tre dagars jobbresa till Köpenhamn. Eller ja egentligen så blir det en dag i Åbo redan innan det. Skall bli roligt att komma tillbaka till studiestaden igen efter nått år. Fast det bara är för en dag och fritiden kanske stannar på 2-3 timmar. Men ändå! Sen Köpenhamn följande vecka. Köpenhamn är en stad som jag bara kört förbi tidigare, men aldrig stannat i. Så hoppas att det under dessa dagar också finns lite tid över för att se sig omkring.


I februari - mars blir det två veckor på Bali med familjen och mina föräldrar. Vi har också denna gång hyrt en egen villa. Villan ligger på norra sidan av ön, där turismen inte ännu skall vara så utbredd. 
Så vi hoppas på sol o bad i stora lass och inga störande vulkaner. Eller för min del kunde den störa lite. En liten utbrott vore ganska nice. 
Bali är en ö som stått på min önskelista i flera år och nu blir det av.




Sen kommer det kanske en lite längre jobbresa också i vår eller senare i höst, till Japan. Fast detta är bara i planerings skedet ännu, men hoppas verkligen att det blir av. För när det handlar om jobb och fältexkursioner så vet man att man kommer att se så mycket mera och spännande greijer än vad man som normal turist får göra. Men förstås också mera av kontor och mötessalar, men kanske en gruva och andra geologiskt roliga saker också.
Japan har kanske aldrig varit nå högt uppe på nån reseönskelista, kanske för att där varken finns sol eller bad och sånt är lite av ett krav för att man skall få gubben intresserad av en längre resa. Men Japan i vår när körsbärsträden blommar, det skulle inte vara helt fel.


Några resor till huvudstaden i jobb blir det säkert också i vår och en trip ut till Suomenlinna måste bara fås in i tidtabellen. För där har jag aldrig varit! En skam egentligen. Planerade en utflykt dit redan förra våren, men vädret var aldrig på min sida.




Sen har vi sommaren och den sjunde CaravanTripen.
Blir den av så drömmer jag förtillfället mest om Sardinien. Förra året blev det bara för mycket, för många länder och för mycket körande. Nu tänker vi oss ett lite mindre område. Visst det tar ju sin tid att ta sig ner till Sardinien, men sen på själva ön blir det ju inte så långa körstreckor. Sen har vi också märkt att 3 veckor skulle vara den perfekta längden för en husbilsresa för oss. För där efter tre veckor börjar alla gå varandra på nerverna och man är trött på att sitta i bilen. Tyvärr är det bara lite svårt att hinna på bara tre veckor...men kanske vi skulle klara av det i år. På nervägen blir det en sväng till Nurnberg, det är redan bestämt, ifall hela resan blir av alltså. Och Vatikanen kunde bli mitt nr. 50 på hemvägen!




Så för tillfället ser 2018 ganska trevlig ut!
Och det ser nog ut som om jag kunde uppnå mitt 50:de land redan under första halvan av året!

Detta var den delen som är realistisk för året. Sen kan man ju drömma hur vilt som helst.


"Only the sky is the limit!"


På önskelistan finns både Island och Malta. Island med sin vackra natur och Malta med sina gamla städer. De få Europeiska länder som jag ännu inte besökt alltså. En traditionell julmarknad eller en längre decemberhelg i New York hade heller inte varit fel. Så får se vad resten av året för med sig!






* Bilderna förutom den första, är lånade. Inte mina egna!


Kommentarer

  1. Bali låter spännande! Sardinien, Malta och Island kan vi rekommendera :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja åtminstone bali blir ju av. Island kanske får vänta lite ännu tills barnen är störr,så får man mera ut av det tror jag.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg